Undergraduate nursing courses: facilitating factors and obstacles to scientific production

Authors

Keywords:

Nursing students, Perception, Nursing research

Abstract

Objective: To investigate and discuss the facilitating factors and obstacles for nursing students to take part in scientific research. Method: A cross-sectional study with a descriptive quantitative approach, carried out with nursing students from the 8th to the 10th period of a private university. Data was collected from August to September 2024 using an electronic form with 14 closed questions. Results: 72 participants were included, the majority of whom were female (94.4%), studying and working (61.1%) and had no children (80.6%). The difficulties were: little publicity for scientific initiation projects (43.1%), difficulty in accessing supervisors (31.9%) and lack of time (41.7%). 65.2% of the participants had only had contact with scientific research during their course completion work, encountering difficulties in interpreting articles (20.8%), methods (34.7%) and scientific writing (38.9%). As facilities, they suggested working on scientific research in the classroom (62.5%), including related subjects in the curriculum (43.1%) and increasing opportunities (56.9%). Conclusion: There is a need to change the research model at private universities, since academics have important gaps in their training, such as late access to research and consequent difficulties in interpreting scientific writing and its applicability.

Author Biographies

Bruna Espindola Maia, Universidade Veiga de Almeida

Recém egressa do curso em Bacharel em Enfermagem da Universidade
Veiga de Almeida.

Gabriel de Paula da Silva Tone, Universidade Veiga de Almeida. Rio de Janeiro – RJ - Brasil.

ORCID: https://orcid.org/0009-0004-4074-3666
Afiliação: Universidade Veiga de Almeida. Rio de Janeiro – RJ - Brasil.
Resumo Biografia: Recém egresso do curso em Bacharel em Enfermagem da Universidade
Veiga de Almeida.

Ana Beatriz Morgado de Loyola, Universidade Veiga de Almeida

Recém egressa do curso em Bacharel em Enfermagem da Universidade
Veiga de Almeida.

Gilvana Jéssica de Oliveira Higa, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda em Enfermagem e Biociências da Universidade Federal do
Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Enfermeira da Fundação Saúde do Estado do Rio de
Janeiro. Tenho experiência na área de Enfermagem, com ênfase em pacientes gravemente
enfermos, cuidados Intensivos e de alta complexidade e pesquisadora das áreas do trabalho
e saúde mental.

Elson Santos de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Ciências pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
- UNIRIO; Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro -
UNIRIO - Mestrado Acadêmico; Residência em Enfermagem do programa de Terapia Intensiva
Adulto do Hospital Universitário Pedro Ernesto-UERJ. Docente da Faculdade de Enfermagem
da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e enfermeiro do Instituto Nacional do Câncer
(INCA).

Cristiano Bertolossi Marta, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestrado em Enfermagem pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro
(2005), Doutorado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade
Federal do Rio de Janeiro (EEAN/UFRJ) e Pós-doutorado pela Escola de Enfermagem Aurora
Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente da Faculdade de
Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Conselheiro Diretor do Conselho
Regional de Enfermagem - seção Rio de Janeiro (Gestão 2024-2026). Coordenador da Câmara
Técnica Gestão de Projetos de Investimento e Avaliação de Tecnologias em Saúde do
Conselho Regional de Enfermagem - Rio de Janeiro (COREN-RJ). Experiência na área de
Enfermagem com ênfase em Enfermagem de Saúde Pública, Administração e Fundamentos
em Enfermagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Segurança do paciente,
Prevenção e Tratamento das IST/AIDS, Gestão Hospitalar e Gestão de Curso de Graduação em
Enfermagem, Avaliação de Tecnologias em Saúde, Avaliação Econômica em Saúde e Avaliação
de custos.

Josiana Araujo de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora e Mestra em Enfermagem pela UERJ. Docente da Faculdade de
Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Universidade Veiga de Almeida.
Experiência nas áreas de Terapia Intensiva (Residência em UTI, HUPE/UERJ), Cardiologia (Pós-
graduação lato sensu pela UFRJ) e Administração em Enfermagem.

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Published

2025-10-07

How to Cite

Maia, B. E., Tone, G. de P. da S., Loyola, A. B. M. de, Higa, G. J. de O., Oliveira, E. S. de, Marta, C. B., & Oliveira, J. A. de. (2025). Undergraduate nursing courses: facilitating factors and obstacles to scientific production. Revista Educação, Meio Ambiente E Saúde, 15, e-72. Retrieved from https://remas.faculdadedofuturo.edu.br/remas/article/view/72

Issue

Section

Artigo de Pesquisa

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